Adnana Popa a lucrat în industria bancară mulți ani până când a decis să o ia pe calea antreprenorială. Inițial cu un business de consultanță care a ajutat-o să înțeleagă mai bine provocările antreprenorilor. La jumătatea lui 2019 începea să-și pună pe hârtie planurile pentru ce avea să devină o afacere care să fie sinonimă cu o zonă istorică din București, Calea Victoriei. În 2019 se năștea pe hârtie Velocita, una dintre cele mai populare gelaterii din București, iar pe 4 iulie 2020, după lockdown, deschidea ușile.
Adnana a identificat în piața din România un gol. Acela al gelateriei premium. Înghețată puteai mânca, dar simțea că o anumită zonă nu e acoperită. Velocita s-a născut ca o cafenea, o gelaterie, un loc unde să bei un prosecco. A luat toate deciziile de deschidere a afacerii înainte de a veni pandemia și nu a dat în spate.
“Am vrut să deschidem. Ne-am asumat că probabil perioada de recuperare a investiției va fi mai mare”, își amintește ea.
Dar nu a fost așa de ușor ca pe hârtie. În ziua deschiderii stătea cu mâna pe ușă și a decis să deschidă. Fără să anunțe sau să promoveze. “În al doilea weekend am început să avem o coadă mică în fața magazinului”, își amintește.
Au trecut peste momentele acelea dificile, clipele când a făcut bătături pe mână de la cornete, pentru că nu veneau angajații, dar a știut mereu că acesta e un business cu gând de scalare.
“Am văzut tot timpul business-ul așa. În spațiul acesta de pe Calea Victoriei, dar cu potențial de scalare. După un an am luat o decizie importantă de a obține finanțare pentru a extinde linia de producție, ceea ce a însemnat că ne-am concentrat să fim un business mai mare decât eram atunci”, explică Adnana. Spațiul acela de producție deservește astăzi toate cele 8 gelaterii, dintre care 5 sunt deschise în regim propriu.
Ba chiar atunci când a început le-a spus proprietarilor locului unde se află astăzi Velocita de pe Calea Victoriei că spațiul acela va fi o gelaterie. Și nu doar un an, ci mulți de acum încolo.
Cum manageriezi oamenii în HoReCa
Una dintre cele mai mari provocări ale industriei e partea care ține de HR. E greu să găsești oameni pregătiți, e greu care să găsești oameni pe termen lung. Adnana venea din banking și consultanță. S-a adaptat. Și a descoperit treptat o metodă care funcționează în HoReCa și care aproape e inspirată de școală.
“La noi lucrurile se schimbă de la an la an. Și am acceptat anumite lucruri pe care nu le putem schimba. Oamenii vor pleca la un moment dat. Nu ai cum să creezi mai multe joburi în companie ca să-i menții. Așa că am introdus un concept nou, alături de managerii și coordonatorii de magazine - să-și imagineze că sunt educatori la școală. Vă luați o clasă nouă la început de an, îi duceți un an de zile și apoi îi lăsați să meargă mai departe”, explică Adnana acest concept. Practic, managerii trebuie să-și asume că sunt ca profesorii - an de an trec generații, managerii rămân, angajații se schimbă.
Astfel, o afacere ca Velocita trece an de an printr-o perioadă de recrutare intensă din februarie-martie până-n vară care este ciclică. De asemenea, o altă caracteristică interesantă în Velocita ca afacere e că mulți angajați sunt la primul lor job. Mai ales pentru că Adnana a descoperit că afacerea nu e atât de compatibilă cu oameni cu vechime în industrie, pentru că nu reușeau să se adapteze atât de bine după perioada de training.
Până a ajunge la acest moment, Adnana s-a adaptat. “Am realizat că în corporație am primit multe reguli și principii. Am învățat să ascult și să stau cu cineva în față cu care sunt complet în dezacord. Să înțelegi punctul de vedere și unghiul din care vede acea persoană lucrurile”, explică antreprenoarea.
Creștere prin franciză
Parte din planul de scalare a fost și francizarea, una complexă într-un business de gelato.
“Business-ul de gelato e un business care are nevoie de o investiție inițială mare, sunt echipamente scumpe. Ai nevoie de mulți bani ca să faci prima vânzare. Am început de acum 3 ani să facem planul de francizare, am pregătit modelul un an jumătate”, spune Adnana Popa.
Dincolo de pregătirea antreprenorilor care vor să francizeze, e nevoie și de o privire subiectivă, de o potrivire de caracter, mai ales că Velocita e un brand dorit.
“Trebuie să le spunem clar că e o investiție pe termen lung. Nu investești ca să scoți banii peste noapte, ci cel mai devreme după 3 ani. De asemenea, dintr-o singură locație Velocita nu te îmbogățești. Generează un cash flow, dar nu te îmbogățești. Sunt lucruri de bază în antreprenoriat pe care le menționăm”, spune Adnana.
Rezultatele Velocita până astăzi
Velocita este o afacere care are astăzi 8 locații, cele mai multe deținute chiar de către Adnana și partenerul său de business, dar și unele în franciză. În primii 4 ani s-au concentrat pe creștere, în timp ce acum vor să întărească echipa de management tocmai pentru a avea o bază solidă pentru următoarea accelerație intensă, care poate să ducă Velocita în mai multe orașe, chiar și din afara țării.
Pentru 2024 Adnana estimează că va fi primul an în care vor înregistra profit, după ce au reinvestit tot ce au obținut în echipamente, linie de producție extinsă pentru toate cele 8 locații și în gelatieri italieni.
“Ne așteptăm la o cifră de afaceri neconsolidată cu magazinele francizate de peste 3 milioane de euro, iar împreună cu ele mai adăugăm 500.000 de euro”, spune Adnana.
Ca obiective de viitor, Velocita vrea să scaneze potențialul de scalare în România în 2025 și să iasă din țară cu brandul.
“E un plan al nostru să ieșim din țară și am început să studiem, dar nu se va petrece înainte de 2026. Am avut cereri și din Dubai sau California, imaginează-ți. Studiem țări din Europa, cum ar fi Franța sau Spania, unde există acel gap de produs care a existat și în România.
Când vinde un antreprenor afacerea?
Am întrebat-o pe Adnana ce ar convinge-o să vândă Velocita, deși pare că momentul e departe. Pentru ea, o asemenea decizie trebuie luată din două perspective - planul personal și planul de business.
“Ar trebui să simt că Velocita nu mai e neapărat parte din planul meu de viață. De asemenea, ar trebui să găsesc pe cineva care să se potrivească cu tipul acesta de afacere și să o poată duce mai departe. Este primul magazin flagship de pe Calea Victoriei, mai avem un magazin în Piața Sfatului din Brașov care au devenit simboluri ale locurilor. Sunt deja branduri consacrate în oraș”, spune Adnana.
Ea menționează că cine ar achiziționa business-ul trebuie să vadă acest lucru. Să vadă ce înseamnă Velocita pentru comunitate. “Obiceiul de a merge duminica la Velocita. Doi tineri care-și pun primul date la noi. Oameni care sărbătoresc că s-au cunoscut aici. În alte țări sunt cafenele care au peste 100 de ani, așa vrem să ne gândim și la Velocita”, spune Adnana Popa.