Alex Burghelia încă nu este un nume de antreprenor care să fie pe buzele tuturor. Dar e posibil să urmeze să fie, pentru că produsul pe care l-a creat e folosit astăzi de zeci de mii de oameni. În 2019, la doar 19 ani, înființa Flip.ro alături de prietenii săi, Alin Luca și George Moroianu.
Erau tineri care descoperiseră că e dificil să vinzi telefoane second-hand online. Tot procesul era complicat, vorbeai mult. Alex Burghelia era încă la Entrepreneurship Academy, facultatea privată de business din București, așa că Flip.ro a pornit ca un proiect acolo care să le facă viața mai ușoară.
Flip.ro era atunci și continuă să fie astăzi un marketplace unde oamenii pot vinde produse second-hand cum ar fi telefoane mobile și tabletele. Flip.ro le preia, le poate recondiționa și apoi revinde. Un proces mai simplu și automatizat decât nesfârșitele discuții pe platforme de vânzare.
Cine credea că peste 5 ani produsul nu doar că va avea succes, dar va atrage cel mare jucător din ecommerce-ul local, adică eMAG. Prin brațul lor de investiții, eMAG Ventures au venit cu 6,5 milioane de euro și acum Flip.ro se dezvoltă alături de eMAG în țări precum Bulgaria, Ungaria sau Grecia.
Astăzi cei trei și-au împărțit rolurile. Alex se ocupă de achiziții și vânzări, George de zona de tehnologie și produs, în timp ce Alin a preluat zona de service și operațiuni.
Cu Alex Burghelia am vrut să vorbim în rubrica Investitori în Viitor pentru că nu vrem ca exemplele noastre să fie doar antreprenori și antreprenoare de vârstă mijlocie, ci și exemple recente. Iar cu el am discutat despre provocarea de a fi managerul unei companii în creștere la doar 24-25 de ani.

Cum seamănă Alex Burghelia de azi cu cel din 2019

Flip.ro nu e doar un proiect azi, e o companie cu responsabilități mari. Alex spune că sunt multe lucruri pe care le avea încă de atunci de care nu s-a dezis.
“Încă-mi pun obsesiv întrebarea - cum facem să creștem mai mult? La fel, sunt foarte atent la clienți și dedic la fel de mult timp pentru Flip, alături de ceilalți doi fondatori”, spune Alex Burghelia.
Pasiunea nebună a tinereții se menține și astăzi: “am aceeași dorință nebună de creștere. Simt că în fiecare zi e ziua zero și că e doar începutul”.
Cu toate acestea, Alex s-a maturizat în timp ce business s-a maturizat. O provocare mare.
“Sunt mult mai atent la deciziile pe care le iau, mă bazez pe toate datele pe care le avem și care ne sunt de ajutor. De asemenea, mă înconjor de oameni mult mai buni ca mine, am o echipă fantastică în jurul meu și nu construiesc singur”, spune Alex Burghelia.
Viața se schimbă, rolurile se schimbă. Alex a învățat asta rapid. “Rolul meu se schimbă pe măsură ce creștem și trebuie să mă adaptez noilor cerințe, atât ale pieței, cât și ale echipelor, stagiului de creștere. În plus, am învățat să deleg și sunt mai sigur pe mine”.

Un manager probabil mai tânăr decât majoritatea colegilor

Alex e într-o poziție rară. Când ai un startup, ești alături de oameni de vârsta ta. Dar pe măsură ce compania crește, colegii sunt din ce în ce mai diverși.
“Cred că oamenii simt că noi, cei trei co-fondatori tineri, suntem all-in, mereu acolo când au nevoie de noi, onești și cu o viziune foarte bună, iar asta le câștigă respectul”, spune Alex Burghelia.
El menționează că au fost și momente fericite, și unele dificile, iar asta a dus la sudarea în timp.
“Să știi că ai recrutat cea mai bună echipă posibilă cred că este cel mai important lucru pe care îl poți face ca lider. Când aduci oameni buni, ei aduc la rândul lor oameni buni care aduc rezultate bune. Dacă tolerezi rezultate proaste sau lipsa de etică, ele se pot propaga mai departe în organizație, așa că trebuie acționat rapid. Poți pierde luni sau ani dacă nu ai omul potrivit în echipă”, crede Alex Burghelia.
Un avantaj e și că nu e timp de plictiseală. Flip e departe de a fi prea mare, cum zice Alex, și îi lipsesc încă procese. Așa că vede oportunități de creștere, ceea ce reprezintă preocuparea sa principală. “Sunt înconjurat de sute de oameni buni și avem piețe de cucerit. A te apuca de altceva, în cazul meu, înseamnă țări noi și categorii noi de produse pe platforma Flip”.

Unde e Flip astăzi?

Flip.ro este prezent în România, Bulgaria, Ungaria și Grecia. “Am pornit ca un business de apartament, în care 10 oameni ne ocupam de toate procesele, iar azi suntem peste 250 de oameni. Primul nostru an s-a încheiat cu 2,5 milioane de euro cifră de afaceri, iar anul financiar care tocmai s-a încheiat ne-a adus vânzări de 56 de milioane de euro”, explică Alex Burghelia.
Pe lângă cifrele absolute, Flip.ro are 400.000 de clienți deja, dar ținta lui Alex e încă departe. 10 milioane de oameni pe multiple țări din Europa Centrală și de Est. Dar sunt departe, în sens pozitiv, și de locul unde-și imaginau Flip după 3 ani. Ei credeau la început că în 2022 vor ajunge la 3 milioane de euro, se vor îmbogăți și vor trăi viața liniștiți. Azi sunt mult mai bine, dar mai au de muncă.
I-a ajutat foarte mult și parteneriatul cu eMAG, la început au pornit cu o investiție de 1,5 milioane de euro, ulterior cu o integrare mai puternică în grup.
“Deși eMAG poate fi considerat o corporație, în multe dintre acțiunile pe care le întreprind au spirit antreprenorial. Oamenii din management cu care interacționăm au ownership, sunt ambițioși, învață din greșeli, sunt perseverenți și dornici să mute munții”, explică Alex Burghelia. În plus, avantajul e că găsesc răspunsuri la întrebări, pentru că la un moment dat eMAG a trecut prin acea situație.
Preocuparea de astăzi a lui Alex, care în cifre pare mult mai departe de vârsta sa de 24 de ani, e cum face Flip să crească mai mult. Dar nu se îngrijorează, pentru că se ghidează după un vechi proverb tibetan, inspirat de unul dintre primii investitori în Flip.ro, Iulian Cîrciumaru: “Dacă nu poți schimba nimic, atunci de ce te îngrijorezi? Și dacă poți schimba ceva, atunci de ce te îngrijorezi?”.