Formular de căutare

Înapoi la Newsroom

REZULTATELE GRUPULUI BRD ÎN ANUL 2019: EVOLUȚIE SOLIDĂ A ACTIVITĂȚII ȘI PROFITABILITATE RIDICATĂ MENȚINUTĂ

06 Feb 2020

Principalele tendințe comerciale și indicatori financiari ai BRD Groupe Société Générale la 31 decembrie 2019 la nivel consolidat, în conformitate cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară (IFRS):

“2019 a fost un an excelent pentru BRD, desigur atât din punct de vedere al performanței financiare cât și în privința dedicării noastre continue de a ne servi clienții, de a finanța economia și de a susține comunitățile locale.

Am obținut o profitabilitate ridicată grație creșterii veniturilor, profilului de risc robust și performanței comerciale solide pe ambele segmente de clienți, retail și companii, continuând în același timp implementarea planului nostru de transformare a modelului de afaceri. BRD Assset Management a înregistrat o performanță spectaculoasă evidențiată de creșterea activelor în administrare cu 74% în comparație cu anul precedent, în linie cu strategia BRD de a valorifica potențialul deplin al pieței de economisire și de a propune clienților noștri o alternativă depozitelor standard. In paralel, am finanțat activ IMM-urile prin oferta noastră de leasing.

In linie cu programul nostru de transformare a modelului de afaceri, am accelerat investițiile în inovația digitală pentru a oferi clienților o experientă îmbunătățită. Spre exemplu, pentru companii, am lansat o nouă aplicație de mobil pentru cash management și oferim acces facil la soluțiile de factoring și trade finance. Pentru clienții retail, îmbunătățirea continuă a soluțiilor de bancă la distanță a condus la o creștere de două cifre a ratei de adopție și a volumului de tranzacții pe canalele digitale.

De asemenea, am susținut din ce în ce mai mult comunitățile locale. Ne-am extins angajamentul către societate prin inițierea de proiecte de voluntariat pentru angajații noștri. In plus, acum contribuim la lupta împotriva defrișărilor prin crearea Fondului BRD pentru Păduri.

In 2019 am continuat să ne consolidăm baza solidă, confirmând abilitatea BRD de a se adapta mediului în schimbare, continuând finanțarea economiei românești într-un mod echilibrat și responsabil”, a declarat François Bloch, Director General al BRD Groupe Société Générale.


Performanţă comercială dinamică
Creditele nete ale Grupului BRD, inclusiv creanțele din leasing, s-au majorat cu +4,6%* față de 2018 grație ambelor segmente, retail și corporate. Creditele de consum și imobiliare au stat la baza creșterii pe segmentul retail, care a ajuns la +3,5%* în termeni anuali. Avansul creditelor corporate (+7,4%* comparativ cu anul 2018) a fost susținut de creditele pentru companii mari (+8,2%*) și de finanțarea de leasing. Valoarea finanțărilor noi de leasing a crescut cu +39% față de întregul an 2018, sub impulsul cererii atât din partea IMM-urilor, cât și a companiilor mici pentru vehicule comerciale și masini de pasageri și echipamente pentru agricultură si industrie.

Depozitele pe segmentul retail (inclusiv fondurile BRD AM) au crescut cu +5,7%*, atât datorita creșterii de +4,0%* în termeni anuali a bazei extinse a depozitelor segmentului retail, cât și a creșterii remarcabile a activitații de management al activelor. Indicatorul credite nete/depozite a fost de 68,4% la finalul lui 2019, cu 2,7 puncte procentuale mai mare față de 2018.

BRD oferă clienților săi o gamă largă de soluții de investiții și economisire prin intermediul fondurilor mutuale administrate de filiala sa specializată, BRD Asset Management. BRD a înregistrat o performanță foarte solidă pe această piață în 2019. Creșterea activelor în administrare a accelerat la +74% în termeni anuali în 2019, datorită subscrierilor nete importante în BRD Simfonia și Eurofond (denominat în RON și respectiv în EUR) care investesc, în principal, în instrumente cu venit fix și monetare. Prin urmare, cota de piață a BRD AM a crescut, în continuare, cu +6,5 puncte procentuale la 19,3%** la sfârșitul perioadei de raportare, devenind al treilea cel mai mare manager de active din România. Expertiza BRD Asset Management a fost recunoscută de presa de specialitate, compania caștigând 2 premii în anul anterior: “Cel mai bun fond diversificat din România” pentru BRD Diverso și “Cea mai bună companie de management al activelor”.

Utilizarea canalelor digitale a continuat să se intensifice, după cum reflectă numarul în creștere de utilizatori activi unici ai serviciilor de internet și mobile banking pâna la aproape 600 mii la sfârşitul lui 2019, în creștere cu +46% în ultimii doi ani. În același timp, volumul de tranzacții prin canalele electronice a crescut rapid, cu +24% în comparație cu 2018. Gradul de penetrare digitala a accelerat de asemenea pe segmentele IMM-urilor și companiilor mari, peste 97% din tranzacții fiind efectuate prin canale electronice, adunând peste 1 milion de plăți pe lună.

Cu un accent constant pe inovație și îmbunătățirea experienței clienților, BRD a lansat mai multe soluții digitale pentru clienții săi: o nouă aplicație mobilă pentru corporații, care oferă acces în timp real la conturi în condiții depline de securitate și mobilitate, o soluție digitală end-to-end complet integrată pentru factoring și o platformă digitală de trade finance dedicată gestionării într-un mod rapid și sigur a garanțiilor, scrisorilor de credit și încasarilor.

Rezultate financiare anuale solide
Venitul net bancar la nivelul Grupului BRD în anul 2019 a atins 3.270 milioane RON, în creștere cu 5,0% față de 2018, reflectând dinamica comercială solidă pe toate segmentele de clienți. Veniturile nete din dobânzi au atins 2.150 milioane RON, mai mari cu 8,1% față de anul precedent, fiind influențate pozitiv de creșterea continuă a volumelor, schimbări de structură și mediul favorabil al ratelor de dobândă. Contrar presiunii puternice asupra prețurilor serviciilor bancare de tranzacționare, veniturile nete din comisioane au crescut cu 1,1% față de anul 2018, datorită activitații intense pe segmentul cardurilor, creșterii volumelor de tranzacții ale clienților, precum și veniturilor mai mari din activitatea de administrare a activelor. 

Cheltuielile operaționale au totalizat 1.678 milioane RON in 2019 (față de 1.490 milioane RON în 2018), evoluția lor reflectând în principal creșterea tensiunii pe piața muncii, costuri reglementare și investiții aferente programului de transformare a modelului de afaceri, mai mari. Costurile cu personalul au fost mai mari cu 7,6% în comparație cu anul 2018, determinate de ajustări de salarii și alte beneficii, realizate de bancă în contextul unei piețe de muncă extrem de tensionată în care salariului mediu are un ritm de creștere de două cifre. Costurile reglementare, care se referă la contribuțiile cumulate la Fondurile de Garantare a Depozitelor și de Rezoluție (72 milioane RON in 2019 față de 35 milioane RON în 2018) și la taxa pe activele financiare (75 milioane RON înregistrată ca și cheltuială în ultimul trimestru al anului) au reprezentat aproximativ 10% din totalul cheltuielilor operaționale aferente întregului an. Celelalte tipuri de cheltuieli au fost ținute sub control (+2,5% în dinamică anuală), oglindind efectele planului de transformare aflat în derulare, lansat pentru a răspunde provocărilor viitoare, pe de-o parte, și limitarea cheltuielilor diverse, pe de altă parte.
Grupul BRD a înregistrat o performanță operațională foarte solidă, cu rezultatul operațional brut în creștere cu +4,8% față de anul 2018 (excluzând costurile reglementare). Eficiența operațională a rămas robustă, indicatorul cost/venit atingând 46,8% (excluzând costurile reglementare), stabil în comparație cu anul 2018.
Profilul de risc al BRD a devenit și mai puternic în 2019 după cum reflectă scăderea semnificativă a ratei creditelor neperformante (credite neperformante conform definiției ABE, rata NPL la nivelul băncii) de la 4,6% la finalul lunii decembrie 2018 la 3,1% la finalul lunii decembrie 2019, datorită operațiunilor de ștergere de creanțe, vânzări de expuneri neperformante și controlul bun al riscului în procesul de acordare a creditelor. In plus, gradul de acoperire cu provizioane a creditelor neperformante a rămas solid, atingând 74,0% la finalul lunii decembrie 2019 (față de 74,2% la finalul lunii decembrie 2018) ce reflectă politica de provizionare prudentă. Costul riscului a înregistrat reluări nete de 204 milioane RON în 2019 în comparație cu 230 milioane RON în 2018, datorită unei performanțe solide a activității de recuperare, unor indemnizații excepționale din asigurări (161 milioane RON înregistrate în trimestrul 3 al anului 2019, finalizând mai multe dosare de cerere de asigurare), precum și calității bune a creditelor nou-acordate.

În acest context, profitul net al Grupului BRD a atins 1.499 milioane RON în 2019 (în comparație cu 1.563 milioane RON în 2018) datorită creșterii puternice a veniturilor și profiulul de risc solid. Rentabilitatea capitalurilor proprii a atins 18,9% în 2019 (față de 20,8% în 2018).
Poziția de capital a BRD a rămas robustă, rata de solvabilitate fiind de 20,1% la finalul lunii decembrie 2019 (nivel individual, conform Basel 3, fondurile proprii excluzând rezultatul net al anului curent) față de 21,1% la finalul lunii decembrie 2018 (incluzând rezultatul net al anului, net de dividendele aprobate). 
Având în vedere rezultatele anului, cât si așteptările privind evoluția capitalului, Consiliul de Administrație a decis propunerea unui dividend brut pe acțiune similar cu anul financiar 2018 (1,64 RON/acțiune), sub rezerva votului favorabil în cadrul Adunării Generale a Acționarilor din data de 23 aprilie 2020.

Acționând pentru societatea românească 
În 2019, BRD a continuat să investească în domenii cheie ale societății românești, precum educație și tehnologie, cultură si sport.
Platforma noastră de educație Școala9.ro, realizată împreună cu o echipă de jurnaliști de la DOR, este spațiul unde se poate observa ce se întâmplă la firul ierbii, unde politicile publice, legile și proiectele se traduc în realitate. Școala9 are conținut dedicat pentru profesori, părinți, elevi și tratează teme diverse, de la metode de predare moderne până la temerile legate de școală, de la felul în care tinerii văd educația pentru mediu și până la învățământul profesional. Peste 500.000 de persoane au citit și interacționat anul trecut cu Școala9, prin diverse canale.
În 2019, BRD a continuat să susțină tehnologia prin platforma Mindcraft susținând echipe, competiții și laboratoare de robotică, cercetarea, antreprenoriatul inovativ și comunitatea IT&C din România. BRD First Tech Challenge, competiția de robotică dedicată liceenilor este deja un fenomen, a treia ediție atrăgând peste 5.000 de tineri, 500 de profesori din 77 de orașe participante.
În domeniul culturii, Fundația9, fundația înființată de BRD pentru susținerea noii generații de creatori, a lansat un nou program: Fondul de Cinema Lucian Pintilie, care își propune să restaureze patrimoniul creativ al regizorului român și să ofere burse autorilor de film aflați la debut.  Prin acest fond s-a restaurat pelicula Balanța, care se relansează în acest an în cinematografe, în format 4K. Pe lângă programele Fundației, continuă parteneriatele pentru muzică clasică, artă contemporană, artele spectacolului și nu numai. În 2019, BRD a fost unul dintre principalii sponsori ai Sezonului Franța - România, care a adus în România peste 200 de proiecte și 400 de evenimente culturale. 
În sport, BRD a continuat parteneriatele importante pentru promovarea handbalului românesc, a tenisului și a para sporturilor.
Angajații BRD sunt încurajati să se implice în diverse cauze și primesc o zi liberă pe an pentru voluntariat. ”ZiuaV”, platforma unde găsesc oportunități de voluntariat, a susținut 50 de acțiuni de voluntariat în întreaga țară, în cadrul cărora peste 2.000 de angajați (mai mult de 25% din personalul BRD) s-au implicat în acțiuni de solidaritate: donarea de sânge, acțiuni în spitale, refacerea curților școlilor, maratoane caritabile, pregătirea cadourilor de Crăciun pentru copii, pregătirea unor mese calde pentru membrii defavorizați ai comunității: bătrâni, copii, persoane fără adăpost.
Rezultatele financiare preliminare ale BRD aferente anului încheiat la 31 decembrie 2019 sunt disponibile pentru public şi investitori pe site-ul web al băncii, www.brd.ro, începând cu ora 09:00. Copii ale documentelor vor putea fi obţinute, la cerere, gratuit, la sediul central al BRD - Groupe Société Générale, situat în Bulevardul Ion Mihalache nr. 1-7, sector 1, Bucureşti.

(*)  Valori medii
(**) Cota de piață luând în calcul piața fondurilor deschise de investiții
Notă: Dacă nu se menționeză altfel, toate variațiile sunt în comparație cu anul 2018 (pentru elemente aferente contului de profit și pierdere) sau finalul anului 2018 (pentru elementele de bilanț).
Rata creditelor neperformante pentru sistemul bancar la finalul lunii noiembrie 2019  

BRD - Groupe Société Générale operează o reţea de 648 de unităţi. BRD ocupă o poziţie importantă pe piaţa românească a cardurilor, cu aproximativ 2,4 milioane de carduri şi o reţea de acceptare de aproximativ 29 000 POS-uri şi aproape 1 500 ATM-uri. Activele totale ale băncii erau, la finalul anului 2019, de 55,9 mld RON. 

BRD face parte din Grupul Société Générale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare. Grupul are 149.000 de angajaţi în 67 de ţări şi peste 31 de milioane de clienţi în întreaga lume, în trei activităţi-cheie: 

•    Retail banking în Franţa
•    Retail banking internaţional, Asigurări şi Servicii financiare pentru companii
•    Global Banking şi Soluţii pentru Investitori.
www.brd.ro; facebook 

Contact media:
Traian Traicu_021 301 61 50_traian.traicu@brd.ro 

 

Articole asemănătoare

BRD LANSEAZĂ CANALUL DE VÂNZARE ONLINE PENTRU CREDITELE APIA DESTINATE MICILOR FERMIERI

Continuând politica de susținere a sectorului agricol si parteneriatul său cu APIA, BRD pune la disp...

află detalii

REZULTATELE GRUPULUI BRD PENTRU PRIMUL TRIMESTRU AL ANULUI 2024

REZULTATELE GRUPULUI BRD PEntru PRIMUL TRIMESTRU AL ANULUI 2024: PERFORMANȚĂ DINAMICĂ PE TOATE LI...

află detalii