Scroll for more

DISTRICT BRD pentru IMM, programul care accelerează (R)evoluția personală pentru antreprenorii români

Bine ai venit în districtul antreprenorilor!

Aici construim împreună un spațiu sigur, loc de întâlnire pentru toți ce cochetează cu antreprenoriatul, dar și pentru cei care au deja o afacere și vor să o crească, să-și extindă expunerea sau pur și simplu să cunoască alți antreprenori.

Conferințele DISTRICT TALKS, workshop-urile DISTRICT MASTERCLASS și newsletter-ul periodic DISTRICT NEWS își propun să fie împreună catalizatorul unei noi generații de IMM-uri românești, dar și un loc în care sprijinul și oportunitățile reprezintă normalitatea, locul din care pornește și (r)evoluția personală. Pentru că antreprenorii care văd dincolo de provocările zilnice își dezvoltă organizațiile și construiesc în jurul lor comunități sănătoase.

Talks
Masterclass
News

(R)Evoluția personală

Afacerile de succes în care investești sănătos și constant presupun în primul rând o investiție în tine. Când ești bine cu tine, transmiți celor din jurul tău încrederea să construiască mai departe alături de tine.

Cum să-ți definești abilitățile profesionale pentru mai mult impact

„Calități pe care le apreciem la potențialii candidați: bune abilități de comunicare… adaptabilitate… empatie… bună gestionare a timpului.” Îți sună cunoscut? Sunt abilități pe care probabil le-ai văzut în mai toate anunțurile de recrutare. Să le zicem de bun-simț pentru bunul mers al lucrurilor la job. În același timp, le putem spune și foarte generice. Dacă nu le definim în funcție de un context foarte specific, ele se golesc de sens. Studiile arată că peste 70% dintre angajați cred că pot comunica eficient la muncă; peste 80% dintre managerii din business sunt convinși că au abilități de comunicare scrisă și verbală foarte bune - însă doar 55% dintre angajații lor îi aprobă. În SUA, comunicarea deficitară costă companiile 12.506 $/angajat anual. Până la urmă, cum știi dacă ai sau nu „abilități bune de comunicare”? Pentru că aceste abilități vorbesc despre modul în care ne raportăm la munca prestată, o posibilă soluție ar fi să le personalizezi. Astfel, „bune abilități de comunicare” pot însemna „îmi informez managerul despre noutățile din proiect, chiar și în cazul încercărilor nereușite”; iar „bună gestionare a timpului” poate deveni „îmi prioritizez taskurile zilnice în funcție de impactul lor în acest proiect”.

…și cum să vorbești obiectiv despre ele

Comunicarea eficientă, adaptabilitatea sau abilitățile de negociere definesc un set de înzestrări psihosociale aplicabile nu doar într-un context profesional, ci și într-unul personal. Multe departamente de HR și lucrări din literatura de specialitate le numesc soft skills. Pe de altă parte, putem găsi anunțuri care cer hard skills (definite ca „abilități tehnice”). Există însă recruți, specialiști în resurse umane sau în comunicare care susțin o regândire a modului în care folosim acești termeni. Utilizarea lor în antiteză, de exemplu, poate lăsa impresia că soft skills sunt doar niște abilități secundare, bine de avut „pe lângă” cunoștințele tehnice. Ba mai mult, în unele roluri din anumite sectoare de muncă, tocmai abilitățile soft sunt cele care primează - de exemplu pentru asistenții medicali sau sociali. De asemenea, lingvistic vorbind, termenul soft are o conotație socială bine înrădăcinată în imaginarul colectiv, ceea ce lasă posibilitatea ca rolurile care conțin astfel de descrieri să fie asociate, în mod eronat, doar cu femei. Astfel, alternativa preferabilă ar fi eliminarea totală a termenilor soft/hard din descrierile de rol și folosirea structurilor de tipul „abilități de…”/ „experiență de lucru cu…”.

Investitori în viitor

Investitori în viitor este o rubrică District News în care îi vei întâlni pe cei ca tine. Antreprenori și antreprenoare, experți din domeniile viitorului și deopotrivă cele care au deja rădăcini puternice în peisajul actual de afaceri. Visători. Vizionari. Care dincolo de cifre, vor împărtăși lecții despre leadership, business, suișuri și coborâșuri, în cadrul unui dialog cu Vlad Andriescu, redactor-șef start-up.ro.

Școlile au rolul de a forma oameni, iar atunci când faci o treabă bună la acest capitol - în ceea ce privește caracterul, leadershipul și sănătatea emoțională - acești oameni vor deveni și buni lideri.

spune Ruxandra Mercea, owner Transylvania College (Cluj-Napoca) & fondatoarea platformei Spark Generation. Descoperă în interviu cum îmbină rolul de conducere a uneia dintre primele școli private din România cu provocările dezvoltării unui startup ed-tech cu impact global.

Descoperă mai multe insight-uri în interviu

Antreprenoriat la feminin

Antreprenoriat la feminin este rubrica District News în care explorăm perspectivele diverse și influența pe care o au antreprenoarele în mediul afacerilor din România. În fiecare luna facem stop-cadru pe o serie de subiecte utile pentru femeile care își doresc sau dețin o afacere. Dorim astfel să le încurajăm să creadă în ideile și potențialul lor printr-o rubrică dedicată care să le vină în ajutor, fie că vorbim despre inspirație și explorarea unor povești de succes, accesul la resurse financiare, educație, oportunități de creștere, parteneriate sau dezvoltarea abilităților.

Programe de finanțare, accelerare și oportunități

  • Women TechEU Open Call #3 - un program de 2 ani, finanțat de Uniunea Europeană, care ajută antreprenoarele cu startupuri deep tech; 40 de startupuri early-stage vor primi un plan personalizat de dezvoltare a afacerii (care include mentorat, coaching și formare specializată) și burse de până la 75.000 de euro/startup;
  • Global Top Tech Mentoring Program 2025 - un program de mentorat dedicat sprijinirii femeilor din domeniul STEM, cărora le oferă acces la cursuri online, mentorat și oportunități de dezvoltare profesională, pe baza obiectivelor lor profesionale;
  • EIT Supernovas Rocket Up - Cohorta #4 - un program de 6 luni, care sprijină startupurile fondate de femei (din industriile Mobility, Food sau Manufacturing-Tech), care vor să se extindă pe noi piețe europene; 12-16 startupuri vor beneficia de cursuri, mentorat și oportunități de networking; costă 16.000 de euro, dar startupurile europene sunt eligibile pentru o reducere de 75-100%, în funcție de scorul de evaluare;
  • Carierista - un ONG care ajută femeile aflate în dificultate (mame singure, femei cu venituri mici/inexistente, care se confruntă cu probleme economice, psihologice sau domestice) să se integreze pe piața muncii și să devină independente financiar; platforma le ajută să învețe abilități esențiale și să primească sprijin, pe măsură ce cresc profesional;
  • Talent Academy 2025 - un program acreditat internațional, care te ajută să îți dezvolți competențele în leadership, managementul performanței și gestionarea schimbării, desfășurat în 4 orașe (Cluj-Napoca, București, Iași, Timișoara); programul are 6 module și cursurile încep în mai; locurile sunt limitate (20 de participanți în fiecare oraș);
  • Inspire.Explore - un curs online format din 4 module, care încurajează inovația și dezvoltarea competențelor antreprenoriale, în sectorul alimentar; la final, vei putea identifica oportunități, evalua piața-tintă și implementa acțiuni care să ducă la crearea unei soluții inovatoare; după terminare, primești un certificat de absolvire și poți participa la Inspire. Explore. Compete (un concurs de pitching pentru afaceri din întreaga lume, deschis în perioada 1 octombrie - 30 noiembrie, care va oferi până la 2.000 de euro).

Școala mereu deschisă

Indiferent cât timp a trecut de când ți-ai construit afacerea, componenta de învățare trebuie să rămână o constantă în activitatea ta. Fie că vorbim despre cărți, cursuri de business sau specializări, asigură-te că rămâi conectat la realitatea și cerințele pieței.

Tu ce știi despre fondurile europene nerambursabile?

La începutul lunii, s-a aflat că vloggerul Selly (Andrei Selaru) a obținut fonduri europene prin PNRR pentru producția de conținut pe canalul său de YouTube. Știrea a iscat o serie de comentarii în social media cu privire la modul în care tânărul antreprenor ar fi obținut banii. Echipa de la avocatoo.ro a arătat că toate demersurile au fost transparente. În acest context, e bine de știut că sectorul privat din România absoarbe toate fondurile disponibile într-un ciclu financiar, iar cererile depuse sunt cu 1200% mai multe decât bugetul alocat. Spre deosebire de fondurile de investiții despre care vorbeam în ediția trecută a newsletterului, deși sunt atractive prin lipsa obligativității de a returna banii, fondurile europene sunt acordate doar pentru anumite tipuri de cheltuieli. Aplicarea pentru astfel de fonduri implică un proces foarte riguros ce presupune să cunoști bine direcțiile de dezvoltare ale afacerii tale, să înțelegi care sunt cheltuielile eligibile sau neeligibile, dar și să parcurgi din scoarță în scoarță ghidul solicitantului, ca să te asiguri că nu-ți scapă detalii care să-ți excludă din start aplicația. Iar dacă bugetul local e epuizat, există multiple oportunități de finanțare cu caracter regional. Așa că dacă te tentează să aplici pentru fonduri europene anul acesta, alege cu atenție programul în funcție de nevoile afacerii tale, cerințele specifice și momentul din an.

Cărți și resurse recomandate

  • Psihologia banilor - Morgan Housel
  • Păcălit de hazard. Rolul ascuns al norocului în viață și în economie - Nassim Nicholas Taleb

Podcasturi & resurse video

AntrepreNews

25% dintre companiile din țara noastră sunt deținute de femei și peste 36% dintre pozițiile de conducere sunt ocupate de acestea (adică avem peste 617.000 de femei lideri), conform Oficiului Național al Registrului Comerțului. Uniunea Europeană a stabilit o directivă care prevede ca, până în iunie 2026, 40% dintre funcțiile de director non-executiv din companiile cotate public să fie ocupate de femei sau ca acestea să reprezinte cel puțin 33% din totalul funcțiilor de conducere. Acum, la noi există de 3,6 ori mai mulți patroni bărbați decât femei. De ce nu există egalitate de gen pe piața muncii? Află din acest material marca Project F!

În 2020, aproape jumătate dintre femeile din România (47%) considerau teama de eșec principalul obstacol în calea antreprenoriatului, chiar dacă aveau competențele necesare pentru a-și construi o afacere. În acest context, programul CAPSULE a ajutat 105 femei să-și diminueze frica de eșec și sindromul impostorului. Descoperă cum a fost participarea la program pentru Alina Mihalcea (Karma Store) și Cătălina Drăgoșelea (Bright Future). CAPSULE a fost organizat în România (de Impact Hub Bucharest), Ungaria și Croația, în perioada septembrie 2023 – noiembrie 2024.

Nu uita că doar până pe 16 aprilie îți mai poți înscrie afacerea la Românii sunt antreprenori 2025, competiția dedicată fondatorilor români de startupuri early-stage, cu o vechime de 2-5 ani, care au un produs/serviciu funcțional, din vânzarea căruia s-au generat venituri minimum 1 an. 7 finaliști vor susține un pitch pe scenă (pe 15 mai, la Radisson Blu Hotel, din București), iar 3 vor primi premii în valoare totală de 50.000 €. Înscrierile se fac aici.

Învață cum să nu mai ascunzi sub preș situațiile tensionate din echipă sau din parteneriatele de afaceri. Pe 4 aprilie, Daniel Loewa (facilitator cu o vastă experiență în resurse umane) susține un workshop util, în limba engleză, pe tema asta: Dealing with Difficult Conversations.

Un studiu recent arată că muzica instrumentală (care are un ritm puternic și o tonalitate simplă) ne poate îmbunătăți considerabil productivitatea și starea de spirit. Descoperă aici 2 playlist-uri care îți pot ajuta creierul să se concentreze mai bine.

31 de echipe s-au calificat la pre-acceleratorul Innovation Labs 2025, în urma hackathonului din București. Acesta a durat 30 de ore și a reunit 93 de echipe din Capitală, Brașov, Constanța, Sibiu și Târgu Mureș. Cei 31 de finaliști vor participa la un program de mentorat de 10 săptămâni, care va include sprijin din partea partenerilor principali (printre care și BRD – Groupe Société Générale), resurse esențiale, mentori de top și acces la o investiție totală de 500.000 € din partea Early Game Ventures.

Check-in în District

Scoate agenda și fă loc în ea: ți-am pregătit o selecție de evenimente de business, dar și de profil care să te inspire și unde îți poți găsi parteneri pentru colaborări viitoare.

Evenimente în perioada următoare

4 aprilie | București
reTAG – a Retail, FMCG & e-Commerce Conference for the Modern World

9 aprilie | eveniment hibrid 
Agricultura Viitorului 2025

15 aprilie | eveniment hibrid 
Tigers Summit 2025