Felix Pătrășcanu este unul dintre cei 3 fondatori ai celei mai mari firme de curierat din România, FAN Courier, companie ce angajează zeci de mii de persoane astăzi. Alături de frații Neculai și Adrian Mihai au pornit de la o mașină și au dezvoltat un imperiu național de care nu s-a plictisit și pe care vrea să-l dea mai departe copiilor, deja implicați în afacere.
Logistica uzează, dar nu plictisește, spune antreprenorul. Dinamica e zilnică, lunară, anuală. Complexitatea livrării unui singur colet e înmulțită zi de zi de 400.000 de ori.
Pe Felix Pătrășcanu l-am descoperit dincolo de aura antreprenorului cu afaceri de peste 1,2 miliarde de lei. În rubrica Oameni de Bine din District News am căutat omul din spatele antreprenorului, cu lecțiile sale după 30 de ani de afaceri.
Născut în podgoria Panciu din județul Vrancea, Felix Pătrășcanu se relaxează azi prin mașinile de epocă, cărțile de istorie și vinul făcut chiar de către el.

Visătorul

Felix Pătrășcanu a început afacerile conducând chiar el prima Dacie de livrat a ceea ce urma să devină FAN Courier, companie numită după prenumele celor 3 fondatori.
Iar antreprenorul de atunci încă mai seamănă cu cel de azi. „Experiența îți induce o altfel de abordare a vieții de business și personale. Sunt mult mai sigur pe mine pentru că am fost de multe ori supărat pe mine pentru inconștiența dovedită. Am rămas un visător și-mi place asta. Am învățat să gândesc mare. Pentru că e al naibii de posibil”, spune Felix Pătrășcanu.

Acceptă greșeli, nu le repeta

De la o companie mică, FAN Courier a crescut la una cu zeci de mii de angajați. Numai în București sunt 3.500 de oameni care lucrează pentru companie. Felix consideră că lucrurile mărețe se fac cu oameni cu valori și culturi mărețe. Un lucru pe care vrea să îl aplice în companie e să le mulțumească oamenilor.
„Încerc să le mulțumesc câtor mai mulți pentru tot ceea ce fac bine și mai puțin bine în companie. Ne ghidăm în acest demers după propriile valori, iar valorile noastre cuprind și acceptarea greșelii, dar nu și repetarea ei”, spune Felix Pătrășcanu.
Un detaliu a viziunii de lider a lui Felix Pătrășcanu e că managerul poate vedea business-ul prin ochii oamenilor săi, iar ca să ajungi la firul ierbii asculți. Dar a și regretat de multe ori atitudinea față de angajați, mai ales în primele momente ale afacerii. „La începutul companiei am fost un nesuferit de patron care urla la oameni. Nu-i lăsam să vorbească. Știam totul. Angajații parcă nu existau. Existau doar butoane care trebuie apăsate. Mi-e și milă de mine cel de atunci. De fapt, nu aveam încredere în mine și, automat, în ceilalți”, își amintește Felix.

Teoria imperfecțiunii individului

Pentru Felix Pătrășcanu există 3 lucruri pe care nu le acceptă și care țin de setul său de valori de antreprenor. „Hoția, ipocrizia și indecizia”.
„Nu pot tolera hoția pentru că avem sute de alte posibilități de a trăi decent. Ipocrizia e o lipsă crasă de caracter care mă enervează. Indecizia mă deranjează pentru că aștept greșeala și sunt dispus să acord a doua șansă. Propovăduiesc teoria imperfecțiunii individului pentru că ea dă frumusețea vieții. Imperfecțiunile sunt motorul aventurii vieții, pentru că tot timpul vei lupta să duci totul la perfecțiune. Iubesc la nebunie drumul spre perfecțiune”, spune Felix Pătrășcanu.

Raportarea la noile generații

Generația Z este considerată a aduce schimbări importante în societate. Acceptarea nu e doar o opțiune, ci obligație, pentru că lumea va fi creionată de cei care astăzi sunt adolescenți. Felix Pătrășcanu se uită atent la ei.
„Obișnuințele de viață creează disrupție pentru o mulțime de afaceri. Neînțelegându-i nu-ți vei da seama cum să-i incentivezi să-ți devină clienți sau angajați. Ideea de a crede că sunt leneși și lipsiți de motivație e totalmente falsă. Mai degrabă mă uit la lipsa mea de înțelegere, uneori, decât la lipsurile lor. Și dacă uneori îi judec, o fac doar după lipsa valorilor, pentru că acestea sunt perene și nu transcend generațiile”, consideră antreprenorul.

Borna peste care nu trece antreprenorul

Felix Pătrășcanu consideră că antreprenoriatul aduce enorm de multă bunăstare. Creează insule formate din aceasta, după cum spune, și rezolvă probleme ale societății.
„Când borna creării de bunăstare este depășită, acela este momentul pentru a te opri. Ce trece dincolo de asta e cuprinsul dintre combinație și crimă împotriva societății”, consideră Felix.

Afacerile clasice se schimbă

Felix consideră că afacerile clasice trec printr-o paradigmă în schimbare dramatică. E atent, așa cum spunea, la obiceiurile tinerilor. Dar tocmai de asta vede compania pe viitor în mâna celor care vin din urmă.
„Văd compania pe mâna următoarei generații, adică copiii noștri care deja sunt în firmă și care, sperăm noi, să o țină la standardele vremurilor viitoare”, spune cofondatorul FAN Courier.